A JERR program a játékos mozgáselemek, aktív és passzív gyakorlatok célzott alkalmazása, amelyek illeszkednek a babák aktuális fejlettségi szintjéhez, képességeihez és elősegítik az optimális fejlődést. A fejlesztés összehangolja és megerősíti az idegrendszer és izomzat közötti kapcsolatot, szabályozza a testtartást és összehangolja az érzékszervek működését is. A korai játékos mozgásfejlesztéssel és reflexkorrekcióval megelőzhetőek az óvodás- és iskoláskorban jelentkező magatartási, tanulási és figyelmi problémák (ha nincs egyéb idegrendszeri probléma).
J.E.R.R. – mit takar a mozaikszó?
J, mint JÁTÉK – megismerő tevékenység, figyelem
A játék a babák életében nagyon fontos szerepet játszik: nemcsak ez a legkedveltebb tevékenységük, hanem ilyenkor fejlődnek a legtöbbet. A JERR módszer a gyermek játékába történő bekapcsolódást jelenti. A JERR szakember együtt játszik a babával, alkalmazkodik hozzá és játszótársként szinte észrevétlenül éri el, hogy a csecsemőkori alapvető mozgásformákat minél többször végezze el a kicsi. Erre a szülőket is megtanítja, így a családtagok a mindennapokban otthon is tudnak úgy játszani vele, hogy a fejlődése a legjobb irányban haladjon.
A babák figyelme, kommunikációja és a mozgása is jól fejlődik miközben a szüleivel, a testvérével és a nagyszülővel játszik önfeledten.
E, mint EGYENSÚLY – testtartás, mozgás
A mozgásos képességek és az egyensúly fejlődésével a csecsemő egyre nagyobb teret tud felfedezni, megismeri a világot. Mindegyik érzékelés különleges, mással nem pótolható. Az egyensúly érzékelés nélkülözhetetlen a testtartáshoz és a mozgáshoz. Ez a legfontosabb érzékelőszervünk, nincs olyan érzékszerv, amivel kompenzálható lenne a hiánya.
A JERR szakember egyik legfontosabb feladata, hogy az egyensúlyrendszer működése tökéletes összhangba kerüljön a többi érzékszerv működésével. Ennek fejlesztése is a baba játékába való bekapcsolódással és a szülők bevonásával történik.
R, mint REFLEX – aktivitás, fejlődés
A csecsemőkori reflexek részt vesznek a mozgásfejlődési, a testtartási és a felegyenesedési folyamatok beindításában. A reflexek a mozgásmintákkal összehangoltan biztosítják, hogy a csecsemőkori fejlődésmenetben a megfelelő időben és módon jelenjenek meg az alapvető fejlődési fázisok, a forgás, a kúszás, mászás, ülés, állás és a járás.
A JERR szakember a reflexkorrekciós gyakorlatprogram megtervezésekor figyelembe veszi a reflexfejlődés menetét, és személyre szabottan vezeti végig a kicsit ezen a fejlődési íven. A gyakorlatprogram egyes szakaszai nem az adott fejlődési szakaszhoz tartozó mozgásos képességeket tanítják és gyakoroltatják. Ez azt jelenti, hogy hiába „kellene” már másznia egy 10 hónapos babának, a JERR-rel nem magát a mászást fogjuk gyakoroltatni, hanem az azt esetleg gátló reflexeket építjük le, illetve az ahhoz szükségeseket pedig stimuláljuk.
R, mint REGULÁCIÓ – szociális viselkedés, kommunikáció
Csecsemőkorban a légzés és a keringés szabályozásán túl a reguláció legfontosabb területei az elalvás, az átalvás és a visszaalvás; a sírás és a megnyugtathatóság; a táplálkozás és a gyarapodás. Ezek a területek magukba foglalják azt is, hogy a csecsemő hogyan szabályozza az érzelmeit, a viselkedését és a fiziológiai folyamatait az érzékelési, a figyelmi és a mozgásos képességei érdekében.
Az önszabályozás fejlődését először az anyán keresztül, az anyával együtt, később a két szülő és a gyermek hármasában, illetve a szűkebb családi közegben lehet értelmezni. A klasszikus regulációs zavarokhoz legtöbbször társulnak kötődési problémák, a játék és a megismerő tevékenység zavarai és a fejlődési eltérések.
A JERR Terapeuta megállapítja, hogy a klasszikus regulációs probléma hátterében vagy ahhoz kapcsolódóan igazolható-e a reflexfejlődés eltérése. Amennyiben igen, akkor a reflexkorrekció és a pszichológiai tanácsadás együtt eredményesebben kezeli a regulációs problémát és a fejlődési eltéréseket. A JERR szakember törekszik arra, hogy a gyermek szükségleteit és a szülők igényeit figyelembe véve együttműködjön más szakemberekkel és közösen támogassák a családot.
Mit érhetünk el a fejlesztéssel?
– megakadályozhatók a fejlődési lemaradások
– elkerülhető az idegrendszeri értetlenség kialakulása
– csecsemőkori reflexek megfelelő sorrendben épülnek fel és gátlódnak le
– kialakítható az életkornak megfelelő testtartás és egyensúly
– elősegíthető az izomrendszer megfelelő működése és növekedése
– fejleszthető a baba testtudata és tájékozódási képessége
Kiknek ajánljuk?
0-15 hó közötti babák számára,
– akik csak az egyik oldalra fordítják a fejüket
– akiknek a mozgásfejlődése lassabb
– akik kihagynak fejlődési szakaszokat,(pl.: kúszást, mászást)
– akiknek megakad a mozgásfejlődésük (pl.: kúszás után nem indul meg a mászás)
– akiknél valamely mozgásfejlődési elem aszimmetrikus, szokatlan, eltérő (pl. mászás tenyéren-talpon négykézláb helyett, vagy jellemzően egyik kézzel nyúlnak valamiért, esetleg kúszásnál nem használják valamelyik végtagjukat)
– akiknek a mozgásfejlődésük nagyon gyors, akár 6 hónaposan már állnak,
– akik regulációs problémákkal küzdenek (evés, alvás, megnyugtathatóság területén jelentkező nehézségek)